SEJARAH DI BALIK TRAGEDI TENGGELAMNYA KAPAL TITANIC

Sejarah Di Balik Tragedi Tenggelamnya Kapal Titanic - Kapal Titanic adalah kapal penumpang milik White Star Line, dibangun di galangan kapal Harland and Wolff pada Belfast, Irlandia Utara, didisain buat menyaingi kapal Lusitania dan Mauretania milik Cunard Line. Titanic, beserta kapal saudara kembarnya Olympic dibuat buat menjadi kapal paling mewah serta terbesar yang pernah dibentuk.
Kapal pesiar glamor super besar kuat uap sepanjang 269 meter yang dibuat Inggris ini,adalah kapal terbesar saat itu. Kapal Titanic ini populer menggunakan konstruksi bajanya yg kokoh, karena itu disebut sebagai kapal yg tidak sanggup karam. Dalam pelayaran perdananya menurut Southampton, (Inggris) ke New York (Amerika).
Titanic memiliki 3 bagian kelas penumpang yang diasingkan. Kelas ketiga yang juga dikenali menjadi steerage, terdiri daripada kabin mini pada dek bawah, diduduki kebanyakannya sang pendatang yang mengharapkan kehidupan lebih baik pada Amerika. Kabin serta bilik generik kelas ke 2 yang terletak di buritan kapal merupakan sama menggunakan kemudahan kelas pertama di kapal-kapal yang lain. Kebanyakan penumpang kelas ke 2 dalam asalnya menempah kelas pertama di kapal yg lain namun ditimbulkan mogok arang batu, mereka dipindahkan ke Titanic. Kelas pertama adalah bahagian paling mewah di atas kapal.

Sebahagian daripada orang yang terkenal turut belayar sebagai penumpang kelas pertama. Ini termasuk jutawan John Jacob Astor serta isterinya Madeleine Force Astor; pemilik kilang Benjamin Guggenheim; pemilik Macy, Isador Straus serta isterinya Ida; jutawan Denver, Margaret "Molly" Brown; Sir Cosmo Duff-Gordon dan isterinya, pereka fesyen, Lady Lucille Duff-Gordon; George Elkins Widener dan isterinya, Eleanor; John Borland Thayer, isterinya Marian serta anak mereka yg berusia tujuh belas tahun, Jack; wartawan William Thomas Stead; Countess of Rothes; pembantu presiden U.S. Archibald Butt; pengarang dan sosialit, Helen Churchill Candee; pengarang Jacques Futrelle, dan isterinya May, dan rakan mereka, pengarah Broadway Henry serta Irene Harris; pelakon wanita filem bisu Dorothy Gibson; dan yang lain. Turut beserta di kelas pertama merupakan pengarah urusan White Star Line J. Bruce Ismay yang mencadangkan Titanic serta pembina kapal Thomas Andrews, yang turut beserta bagi memantau sebarang kasus dan menilai prestasi keseluruhan kapal baru tadi.
Pada malam Ahad, 14 April, suhu menurun sebagai akibatnya termin hampir beku serta laut hening. Bulan nir ada manakala langit jua cerah. Kapten Smith bertindak pada amaran ketulan aisberg melalui wireles semenjak beberapa hari menggunakan mengubah haluan Titanic ke arah lebih selatan. Pada Ahad tersebut iaitu pada 1:45 PM, pesanan menurut kapal wap Amerika sudah memberi amaran bahawa air batu akbar terapung pada laluan Titanic, tetapi amaran ini tidak dihantar ke dek kawalan. Lewat petang itu, satu lagi laporan tentang ketulan air batu besar yang banyak, kali ini daripada Mesaba, turut gagal disampaikan ke dek kawalan.
Pada pukul 11:40 PM waktu berlayar di selatan Grand Banks di Newfoundland, pemantau Fredrick Fleet serta Reginald Lee melihat ketulan air batu yang besar sempurna di hadapan kapal. Fleet membunyikan loceng kapal sebanyak 3 kali dan menelefon dek kawalan kemudian memberitahu, "Aisberg, betul-betul pada hadapan!" Pegawai Pertama Murdoch mengarahkan pusingan mengejut ke port (kiri) serta kelajuan tinggi ke belakang, yang menghentikan dan kemudiannya mengundurkan enjin kapal. Perlanggaran ternyata tidak dapat dielakkan, serta aisberg tersebut bergesel menggunakan bahagian kanan sisi kapal, merenggangkan badan kapal di beberapa bahagian serta melantunkan kimpalan rivet di bawah wajah air sepanjang lebih kurang 91 m (300 kaki). Pintu kedap air ditutup apabila air mula memasuki 5 bahagian kedap air pertama, lebih satu daripada apa yang dapat ditanggung Titanic. Berat 5 bahagian rapat air yg dimasuki air menarik kapal ke bawah melebihi ketinggian dinding kedap air kemudian membenarkan air buat memasuki bahagian lain. Kapten Smith, merasai gegaran hentaman itu lalu menuju ke dek pengurusan dan memerintahkan berhenti sepenuhnya. Selepas pemeriksaan sang pegawai kapten dan Thomas Andrews, kentara disedari bahawa Titanic akan tenggelam, dan sejurus selepas tengah malam pada 15 April, bahtera penyelamat diperintahkan buat disediakan dan panggilan keselamatan mula dihantar.
Bot penyelamat pertama dilancarkan, bot 7, diturunkan pada pukul 12:40 AM pada bahagian kanan kapal menggunakan hanya 28 orang di atasnya. Titanic membawa 20 perahu penyelamat dengan keupayaan penuh 1,178 orang. Walaupun nir mencukupi buat membawa kesemua penumpang dan anak kapal, Titanic membawa lebih poly bot berbanding yg disyaratkan sang Lembaga Peraturan British (British Board of Regulations). Pada masa itu, jumlah bot penyelamat yang diperlukan ditetapkan dari tan kasar kapal, bukannya jumlah orang yg dibawanya.
Penumpang kelas pertama dan kedua lebih gampang menuju ke bot penyelamat menggunakan tangga yg menuju terus ke dek bot, tetapi penumpang kelas ketiga lebih sukar. Ramai mendapati laluan berdasarkan bahagian bawah kapal sukar difahami dan menyukarkan mereka buat hingga ke bot penyelamat. Lebih tidak baik lagi bagi penumpang kelas ketiga jika pintu dikunci sang anak kapal yg menunggu arahan bagi membenarkan penumpang naik ke geladak.titanic melaporkan kedudukannya dalam 41° 46′ N, 50° 14′ W. Bangkai kapal dijumpai pada 41° 43′ N, 49° 56′ W.
Operator radio tanpa wayar Jack Phillips serta Harold Bride sibuk menghantar kod CQD, isyarat kecemasan sejagat. Beberapa kapal menyahut, termasuk Mount Temple, Frankfurt dan kapal saudara Titanic, Olympic, namun kesemuanya terlalu jauh buat sampai sebelum Titanic tenggelam. Kapal terdekat merupakan RMS Carpathia kepunyaan Cunard Line yang sejauh 93 kilometer (58 batu) dan hanya hingga selepas empat jam; terlalu lewat buat sampai ke Titanic. Satu-satunya daratan yg menerima isyarat kecemasan Titanic adalah stesyen wireles pada Cape Race, Newfoundland.
Pada mulanya, penumpang enggan meninggalkan Titanic buat menaiki kapal penyelamat yg mini kerana mencicipi Titanic lebih selamat serta selesa dan tiada sebarang tanda yg menampakan mereka sedang berada dalam keadaan bahaya. Malahan, masih ada khabar pada antara mereka bahawa mereka dikehendaki turun ke dalam bot penyelamat hanya menjadi kondisi buat mematuhi undang-undang yg ada serta mereka difahamkan lagi bahawa mereka akan pulang ke kapal buat sarapan pagi kerana mereka percaya kapal tadi nir akan karam. Ini menyebabkan kebanyakan bot dilancarkan separuh kosong serta terdapat satu bot yang mampu membawa 40 orang berlepas menggunakan hanya 12 orang pada atasnya.
Dengan arahan "perempuan serta kanak-kanak dahulu" diberi keutamaan untuk menaiki bot penyelamat, Pegawai Kedua Lightoller, yg mengisi bot penyelamat di sebelah kiri, hanya membenarkan lelaki yang dibutuhkan sebagai pengayuh serta nir buat sebab lain walaupun masih masih ada loka kosong. Pegawai Pertama Murdoch, yang mengisi bot di sebelah kanan kapal, membenarkan lelaki naik sekiranya wanita nir mencukupi. Apabila kapal semakin condong, penumpang mulai cemas dan sesetengah bot berlepas penuh. Pada 2:05 AM, seluruh bahagian haluan kapal tenggelam pada bawah air serta ketika itu, selain 2 buah bot, semua bot penyelamat yang lain telah dilancarkan.
Sekitar dua:10 AM, bahagian belakang kapal terangkat dari wajah air menampakkan bilah kipas, dan pada pukul 2:17 aras air mencecah geladak bot. Keadaan semakin hangat apabila dua bot penyelamat terakhir terapung dari geladak, satu terbalik dan satu lagi separuh berisi air. Tidak lama lalu, serombong paling hadapan jatuh, meremukkan sebahagian dek pengurusan serta mereka yang terapung di bagian atas air. Di geladak, para penumpang berlari ke arah buritan atau melompat ke laut dangan harapan bisa sampai ke bot penyelamat. Bahagian buritan kapal perlahan-huma terjungkit ke langit, serta barang-barang yg tidak terikat jatuh ke pada bahari. Semasa bahagian belakang kapal terjungkit, sistem eletrik gagal dan semua lampu terpadam. Tidak usang lalu, tekanan pada badan kapal mengakibatkan Titanic pecah 2 antara 2 serombong terakhir, serta bahagian hadapan tenggelam sepenuhnya. Bahagian belakang terapung di permukaan air seketika dan terjungkit menegak. Selepas beberapa ketika, dalam pukul dua:20 AM, kesemuanya karam ke dalam laut.
Daripada sejumlah 2,223 orang, hanya 706 terselamat; 1,517 tewas. Kebanyakan kematian ditimbulkan mangsa terkena hipotermia dalam air bersuhu 28 °F (−2 °C). Hanya 2 daripada 18 bot penyelamat yang dilancarkan balik buat menyelamatkan mangsa dari pada air selepas kapal karam. Bot penyelamat 4 pulang serta menyelamatkan lima orang, 2 daripada mereka mangkat kemudiannya. Hampir sejam lalu, bot penyelamat 14 balik serta menyelamatkan empat orang yang mana satu mangkat kemudiannya. Ada yg lain berjaya menaiki bot penyelamat yg terapung daripada geladak. Terdapat pertikaian pada bot penyelamat lain sama ada hendak pulang, tetapi kebanyakan yg terselamat takutkan bot penyelamat mereka akan karam dampak dikerumuni mangsa yang cuba menaiki bot mereka atau "ditarik" sang Titanic yang tenggelam, walaupun sebenarnya hanya sedikit tarikan berlaku.mangsa dalam bot penyelamat.
Ketika kapal tersebut tenggelam ke dalam bahari, ke 2 bahagian tadi menjunam dalam cara berlainan. Bahagian haluan yang runcing mendatar kira-kira 609 m (dua,000 kaki) di bawah permukaan serta mendarat menggunakan agak perlahan. Bahagian buritan bagaimanapun karam dengan laju ke dasar samudera ; badan kapal terburai akibat penguncupan udara yang terperangkap dalam kapal. Bahagian buritan kapal menghentam dasar dalam kelajuan tinggi, terbenam jauh ke pada lumpur.
Bangkai Titanic masih ada pada dasar bahari, perlahan hancur pada kedalaman 12.415 kaki (tiga,784 m). Sejak ditemukan pulang dalam tahun 1985, ribuan artefak diangkat dari dasar laut dan dipamerkan pada banyak sekali museum pada semua dunia. Titanic sudah sebagai salah satu kapal ternama dalam sejarah. Keberadaannya terus diingat sang sejumlah buku, film, pameran, dan tugu peringatan.
Referensi:
//memantau.blogspot.com/2012/06/sejarah-kapaitanic.html
//bacaankeluarga.blogspot.com/2012/08/kapal-titanic-sejarah-peristiwa-dan.html

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel