SEJARAH PEMBENTUKAN RUKUN NEGARA DI MALAYSIA

Rukun Negara adalah ideologi kebangsaan Malaysia. Ia telah dibuat dalam 31 Ogos 1970 sang Majlis Gerakan Negara iaitu setahun selepas berlakunya tragedi 13 Mei 1969 yg menghancurkan perpaduan serta ketenteraman negara.

Sejarah Rukun Negara pada Malaysia
Kedatangan Inggeris dan dasar-dasar imigrasi liberal yang diperkenalkan sudah menukar corak dan bentuk kehidupan warga negara ini. Kerajaan Inggeris sudah menggalakkan kemasukan buruh-buruh menurut negara China dan India untuk bekerja di lombong-lombong bijih timah serta ladang-ladang getah milik mereka serta menggalakkan berniaga di pekan-pekan.

Di bawah dasar pecah perintah kerajaan Inggeris sudah memisahkan penempatan dan bidang pekerjaan ketiga-3 kaum secara berasingan. Kebanyakan orang Melayu dibiarkan terus tinggal pada kampung-kampung tradisional dan meneruskan pekerjaan menjadi petani dan nelayan. Orang-orang Cina jua ditempatkan pada sektor perlombongan dan berniaga. Inggeris menempatkan orang-orang India di ladang-ladang getah milik mereka menjadi pekerja ladang. Hanya sebilangan mini orang-orang India yang mengusahakan pekerjaan lain di pekan-pekan.

Dasar pecah perintah Inggeris juga telah memisahkan ketiga-tiga kaum yg terdapat di negara ini daripada bidang pendidikan. Orang-orang Melayu digalakkan bersekolah pada genre Melayu sekadar bisa membaca dan mengira. Kaum Cina dibiarkan meneruskan sistem pendidikan genre Cina yg dibawa terus daripada negara asal mereka. Kaum India juga mengadakan pendidikan dalam aliran Tamil. Bahasa pengantar  serta kurikulum jua berpandukan daripada negara dari mereka. Ketiga-3 kaum ini nir berpeluang buat berinteraksi serta mengenali antara satu sama lain kerana dipisahkan melalui jurang pendidikan serta penempatan. Hanya anak-anak golongan elit sahaja yang berpeluang bersekolah di sekolah-sekolah genre Inggeris yg ditubuhkan sang penjajah. Keadaan ini berterusan sehingga negara mencapai kemerdekaan dalam 31 Ogos 1957.

Tahun 1956, iaitu setahun sebelum kemerdekaan, kekacauan sudah berlaku di Pulau Pinang semasa majlis hadiah tingkat Bandaraya pada Pulau Pinang. Perbalahan yang sama turut berlaku di Pangkor 1960, Bukit Mertajam 1966 serta sekali lagi pada Pualau Pinang 1967. Peristiwa kekacauan ini hanya berlaku secara mini -kecilan sahaja. Langkah serta usaha yg serius bagi membendung rusuhan kaum hanya dimulakan pihak kerajaan sesudah peristiwa rusuhan kaum yg serius berlaku dalam insiden berdarah 13 Mei 1969. Akibat daripada peristiwa ini, kerajaan sudah merogoh langkah tegas serta jangka panjang buat mencari satu formula bagi mengatasi masalah tersebut supaya tidak berulang.

Berikutan itu, Majlis Perundangan Negara telah ditubuhkan oleh Pengarah MAGERAN pada bawah Undang-undang Darurat yg diwartakan dalam 29 Januari 1970. Anggota-anggota Majlis Perundangan Negara terdiri daripada seseorang Pengerusi ( Allahyarham Tun Abdul Razak bin Hussein merangkap Pengarah MAGERAN ), 3 orang menteri (Allahyarham Tun Dr. Ismail bin Dato' Abdul Rahman, mendiang Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T Sambanthan ), wakil-wakil kerajaan negeri dan wakil-wakil daripada parti politik. Majlis ini pula mempunyai wakil-wakil daripada tokoh agama, badan-badan profesional, perkhidmatan umum , kesatuan sekerja, wartawan, persatuan guru-pengajar dan wakil deretan-deretan kecil.

Mesyuarat pertamanya sudah diadakan pada 27 Januari 1970, dipengerusikan Pengarah MAGERAN, Allahyarham Tun Haji Abdul Razak bin Hussein. Setelah berbincang serta mengkaji sedalam-dalamnya selama beberapa bulan, Majlis Perundingan Negara telah merumus bahawa satu ideologi yang sanggup mengatasi garis pemisah antara kaum perlu diwujudkan pada negara ini. Berdasarkan keputusan tadi, maka lahirlah Rukun Negara yang sudah diisytiharkan oleh Yang di-Pertuan Agong Ke-Empat pada 31 Ogos 1970, iaitu sempena ulang tahun ke-13 kemerdekaan Malaysia.

Setiap warganegara Malaysia hendaklah membuahkan Rukun Negara menjadi ters dan landasan hayati bermasyarakat pada negara ini. Rukun Negara diwujudkan buat menyemai nilai-nilai murni seperti nilai keagamaan, kesetiaan kepada raja dan negara, kepatuhan pada perlembagaan, kedaulatan undang-undang serta membangun warga yang mengamalkan nilai kesopanan dan kesusilaan.

Ruku Negara jua sebagai pendoman pada seluruh rakyat Malaysia yang berbilang kaum ke arah pembentukan perpaduan nasional dan mengklaim kesejahteraan warga . Seterusnya melahirkan sebuah negara bangsa Malaysia yg manunggal padu, demokratik, adil, liberal serta saintifik tanpa menduga keturunan serta agama.

Prinsip-prinsip yang terkandung pada pada Rukun Negara adalah jelas adalah kunci kepada rakyat majmuk negara ini buat memelihara dan mengekalkan keharmonian dan formasi kaum demi kesejahteraan masyarakat dan kemakmuran negara. Perpaduan serta penyatuan masyarakat amat krusial dalam usaha kerajaan membangunkan negara dan rakyat. Melalui Rukun Negara, seluruh lapisan warga tanpa menduga kaum serta kepercayaan bisa berpegang kepada satu ideologi yg bisa dijadikan menjadi amalan dan etika kehidupan seharian mereka. Rukun Negara amalan hidup masyarakat Malaysia.

Konsep Rukun Negara 

Rukun Negara merupakan ideologi kebangsaan Malaysia. Ia merupakan satu susunan cara ataupun prinsip hidup bermasyarakat yg mengandungi nilai-nilai kenegaraan dan kebiasaan-norma sosial yg meliputi seluruh aspek kehidupan bernegara. Rukun Negara juga adalah satu doktrin buat mencapai perpaduan kaum demi keharmonian serta kemakmuran negara Malaysia. 

Ideologi negara ini menggariskan 5 prinsip yg lahir daripada aspirasi rakyat serta negara Malaysia, dibentuk mengikut acuan Malaysia serta dimiliki bersama sang rakyat Malaysia yg berbilang kaum serta kepercayaan . Rukun Negara yang menjadi panduan kepada semua rakyat Malaysia kentara adalah kunci kepada masyarakat pelbagai kaum di Negara ini buat menciptakan rakyat berintegriti. 

Prinsip Rukun Negara 

Bahawasanya negara kita Malaysia mendukung cita-cita buat mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya; memelihara satu cara hayati demokratik; mencipta rakyat yang adil bagi kemakmuran negara yang akan bisa dinikmati bersama secara adil serta saksama ; mengklaim satu cara yg liberal terhadap tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak; membina satu rakyat progesif yg akan memakai sains serta teknologi moden; 

MAKA KAMI, masyarakat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh energi dan usaha kami buat mencapai impian tersebut menurut prinsip-prinsip yg berikut: 

• Kepercayaan pada Tuhan 
• Kesetiaan kepada Raja serta Negara 
• Keluhuran perlembagaan 
• Kedaulatan undang-undang 
• Kesopanan serta kesusilaan 

Referensi :
//www.facebook.com/notes/jabatan-penerangan-malaysia/sejarah-pembentukan-rukun-negara/446205697910/
//kelabraja.blogspot.com/2010/03/topik-memahami-prinsip-dan-rukun-negara.html

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel