SEJARAH AWAL OLAHRAGA LOMPAT JAUH

BELAJAR PRAMUKA - Olahraga Lompat jauh adalah salah satu kegiatan pengembangan akan kemampuan daya gerak yang dilakukan, dari satu tempat ke tempat lainnya. Lompat jauh ini salah satu jenis olahraga yg dilombakan di banyak sekali kejuaran olahraga baik di tingkat nasional, daerah maupun global.
Dalam lompat jauh terdapat 3 macam gaya yaitu : Lompat Jauh gaya Jongkok (tuck), gaya menggantung (hang style), serta gaya jalan di udara (walking in the air).
Gaya-gaya lompat jauh mengatur sikap badan sewaktu melayang pada udara. Oleh karena itu teknik lompat jauh tak jarang disebut pula gaya lompat jauh.
Sejarah permulaan acara lompat jauh dapat dikesan seawall tahun 708 Sebelum Masihi iaitu pada Sukan Olimpik Kuno di Greece.menurut catatan tadi, lompatan sejauh 7.05 meter sudah dibuat oleh Chionis, peserta Sparta. Bagaimanapun, teknikdan cara lompatan yang dibuat amat berlainan daripada lompatan yg dibentuk sekarang. Berdasarkan bukti-bukti lukisan yang terdapat dalam tembikar yg dibuat pada zaman itu, lompatan dibuat secara berkali-kali, sama ada lompatan pada bentuk
multiple, double-triple
atau
quin-triple
.
Apabila Sukan Olimpik Moden dihidupkan pada tahun 1896, lompat jauh termasuk menjadi keliru satu acara olahraga. Sejak itu dia terus diterima sebagai galat satu acara olahraga dalam kebanyakan kejohanan yg diadakan di pelbagai peringkat pada global. Peraturan dan teknik lompatan diperbaiki menurut semasa ke semasa sehinggalah pada bentuk lompatan yg terdapat seperti kini .
Walaupun lompat jauh adalah acara yg paling gampang dipelajari berbanding acara-program lompatan yang lain, nir bermakna semua orang bisa melakukannya menggunakan baik. Teknik lompatan dan peaturannya perlu dipelajari menggunakan penuh minat. Ini kerana, menjadi satu program sukan, dia pula tidak lari daripada risiko kecederaan.teknik-teknik lompatan baru merupakan diperkenalkan daripada kajian-kajian saintifik yg dilakukan keatasnya. Rekod lompatan terjauh, yg dalam suatu masa dahulu diramalkan sebagai rekod paling usang, sekarang telah pun diperbaiki.
Kejayaan Amerika Syarikat, Bob Beamon menggunakan lompatan sejauh 8.90 meter dalam Sukan Olimpik tahun 1968 di Mexico telah dipecahkan oleh seseorang lagi peserta Amerika Syarikat, iaitu Mike Powell menggunakan lompatan sejauh 8.95meter. Ini memberitahuakn bahawa, sebagai rekor nir mungkin beliau nir dapat diperbaiki oleh peserta kemudiannya. Semua ini ditimbulkan adanya latihan, pembaharuan teknik dan keazaman yang tinggi daripada peserta itu sendiri.
Referensi:
//aadesanjaya.blogspot.com/2011/09/lompat-jauh-pengertian-teknik-faktor.html
//www.docstoc.com/pass?Doc_id=25898478

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel